Secesja cz. 2

Auguste Delaherche, waza 1892, Musee d'Orsay
Auguste Delaherche, waza 1892. Fot.: Musee d’Orsay.
Auguste Delaherche Plates, Stickley Museum
Auguste Delaherche, talerz.. Fot.: Stickley Museum.

Ceramika

Duży wpływ na secesyjną ceramikę miała sztuka japońska, która p wystawie światowej w Londynie w 1862 roku zaistniała na szerszą skalę w świadomości Europejczyków. Innym równie ważnym czynnikiem kształtującym owy styl były eksperymenty technologiczne (glazury zaciekowe etc.), stwarzające nowe możliwości oryginalnych dekoracji.

Najbardziej znanym francuskim projektantem był August Delaherche stosujący ornamenty roślinne oraz figuralne, a później różnokolorowe szkliwa zaciekowe.

Wazon Walkirie, ok. 1900, Manufaktura Porcelany Royal Dux, Czechy. Muz.Mazow. w Płocku
Wazon Walkirie, ok. 1900, Manufaktura Porcelany Royal Dux, Czechy. Fot.: Muzeum Mazowieckie w Płocku.
Wazon z gałązkami jeżyn, ok. 1900, Fabryka Porcelany Amphora, Czechy. Muz.Mazow.w Płocku.jog
Wazon z gałązkami jeżyn, ok. 1900, Fabryka Porcelany Amphora, Czechy. Fot.: Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Innym znanym artystą tworzącym swe dzieła w estetyce secesyjnej był Emil Galle (elementy floralne a także przedmioty w stylu orientalnym).

Węgierska secesja – waza w kształcie tulipana, Manufaktura Zsonay, Pécs 1899. Fot. Muzeum XXI W.
Węgierska secesja – waza w kształcie tulipana, Manufaktura Zsonay, Pécs 1899. Fot. Muzeum XXI W.

Stylistykę secesji odnaleźć możemy również w porcelanie takich manufaktur jak Sevres oraz Limoges. Manufaktury Austro-Węgierskie produkowały głównie przedmioty dekoracyjne, zaś wytwórnie niemieckie przedmioty użytkowe (zastawy stołowe, serwisy do kawy i herbaty, pojemniki na przyprawy itp.). Manufaktura w Meissen wprowadziła wzornictwo secesyjne w postaci ornamentów roślinnych oraz różnego rodzaje szkliw, nawiązując współpracę z najznamienitszymi projektantami o artystami owego okresu.

Firma Fritza Heckerta-Piechowice Śląsk secesja, Muzeum Karkonokie
Fritz Heckert, Piechowice Śląsk. Fot.: Muzeum Karkonokie.

Szkło

Waza, Émile Gallé, Nancy ok. 1889. Muzeum XXI w
Waza, Emile Galle, ok. 1889. Fot.: Muzeum XXI W.
Bombonierka, Emile Galle, ok.1900 rok. Fot. Muzeum Okręgowe w Tarnowie.
Bombonierka, Emile Galle, ok.1900 rok. Fot. Muzeum Okręgowe w Tarnowie.

Szkło było drugą, obok ceramiki dziedziną, gdzie wprowadzono lincze zmiany dotyczące technologii. Najbardziej charakterystyczne projekty szklanych wyrobów tworzyli Emil Galle oraz bracia Daum. Oprócz wazonów dekoracyjnych o różnorodnych kształtach Galle wykorzystywał szkła warstwowe, także do produkcji lamp elektrycznych. Jego dzieła najczęściej zdobione były motywami kwiatowymi.

Wazon, ok. 1900, bracia Daum, Francja. Muz.Mazow. w Płocku
Wazon, bracia Daum, ok. 1900 rok. Fot.: Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Analogiczne techniki i motywy roślinne stosowali bracia Daum, ale najbardziej cenione są ich szkła zdobione charakterystycznym motywem pejzażu, a także cętkowanym tłem.

Wazon, ok. 1900, bracia Daum, Francja. Muzeum Mazowieckie w Płocku
Wazon, bracia Daum, ok. 1900. Fot.: Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Secesję możemy odnaleźć także w wyrobach hut śląskich: wytwórni Fritza Heckerta w Piechowicach koło Jeleniej Góry (szkła malowane emalią i złotem, motywy roślinne) a także w wyrobach Josephinehutte w Szklarskiej Porębie.